„4 dźwignie motywacji w praktyce”
-
Profil firmy:
Producent części w branży motoryzacyjnej. Fabryka zatrudniająca około 200 osób w 2 lokalizacjach. Część większego koncernu międzynarodowego.
Młoda, prężna kadra zarządzająca. Doświadczeni pracownicy produkcji, duża rozpiętość wiekowa od 20-60 lat (różnica 2 pokoleń). Firma w ciągu ostatnich czterech lat przeszła dwie fuzje.
-
Problem:
Szef firmy zauważył utrzymujące się od dłuższego czasu, małe zaangażowanie podwładnych w pracę, rutynowe wykonywanie czynności, nieustające narzekanie na warunki pracy, narzekanie na szefostwo, poczucie niedocenienia pracowników (mimo podwyżek płac w ubiegłym roku), powtarzające się błędy. Firma wprowadziła zasady Kaizen i nagrody finansowe za innowacyjne pomysły, lecz pomimo tych zabiegów pracownicy nie stali się bardziej entuzjastyczni czy zaangażowani.
-
Sposób rozwiązania:
• spotkanie strategiczne z kadrą zarządzającą w celu ustalenia wizji współpracy i rozwoju pracowników oraz kierunków rozwoju firmy.
• cykl spotkań /warsztatów pt. Interesy i potrzeby z przedstawicielami kluczowych „grup interesów” w firmie z każdego poziomu pracowników.
• Praca z liderami grup nad rozwiązaniami w obszarze usprawnień i potrzeb w zakresie komunikacji, wdrażania zmian, usprawnień technicznych, wypracowania dobrego systemu motywacyjnego, etc.
• Monitorowanie prac nad wdrożeniem wypracowanych rozwiązań przez zewnętrznych konsultantów przez 12 miesięcy
• Cykl szkoleń dla kadry zarządzającej w zakresie budowania zespołu oraz przywództwa
-
Rezultaty:
• Wypracowany system motywacyjny, który jest akceptowany przez pracowników i kierownictwo (system premii i nagród za m.in. „człowieka z inicjatywą”, pracownik miesiąca, pula nagród i premii w gestii brygadzistów, szefa produkcji, etc.)
• System komunikacji wizualnej do komunikowania zmian i zgłaszania „usterek”
• Narzekanie zastąpiło w dużej mierze szukanie i proponowanie rozwiązań, w obszarach, na które poszczególni pracownicy mają wpływ. Pracownicy w swoich zespołach szybko „pacyfikują narzekaczy” i nie dołączają się do „marudzenia”
• Zalecenia dla osób zarządzających zespołami w zakresie motywowania (4 dźwignie motywacji – być wysłuchanym, docenionym za wkład, mieć wpływ i widzieć sens swojej pracy i swojego miejsca w firmie)